ТЕМА УРОКУ: "Травлення в
кишечнику"
ЦІЛІ УРОКУ:
1. Через зміст того, що вивчається:
·
вивчити і знати будову і функції кишечника, травних
залоз;
·
знати основні терміни і поняття.
2. Через діяльність учителя:
·
систематизувати і розширити знання учнів про травну
систему і органи травлення;
·
продемонструвати відмінності і подібності у будові і
функціях різних частин травної системи;
·
продовжити навчати роботи в групах і розвивати вміння
створювати презентації.
3. Через внутрішні процеси інтелектуального, емоційного,
особистісного розвитку учня:
·
продовжувати дотримувати вміння встановлювати
взаємозв’язок між будовою і функціями органів травлення;
·
навчити пояснювати причини відмінності роботи ферментів у
різних відділах травного тракту;
·
розвивати вміння аналізувати причини і наслідки тих явищ,
що виникають у різних відділах травного тракту та ключових компетенцій.
4. Через навчальну діяльність учнів:
·
учень самостійно розв’язує завдання вчителя;
·
вміє застосовувати отримані знання на практиці;
·
створює і презентує наперед отримане завдання;
·
чітко і логічно висловлює думку щодо певного питання
теми.
ТИП УРОКУ:
комбінований
ФОРМА
УРОКУ:
урок-презентація з використанням елементів проблемного навчання.
МІЖПРЕДМЕТНІ
ЗВЯЗКИ:
хімія ( 8-9 клас), фізика.
ДЕВІЗ
УРОКУ:
Праця приносить славу!
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний етап.
Вчитель:
Кажуть, що талант не розквітне на
повну силу, якщо хист від Бога не плекати, якщо здібності від батька-матері не
розвивати, якщо розум від природи не посилити інтелектом освіти. Тож давайте
сьогодні, користуючись давнім латинським висловом: Праця приносить славу!,
плідно попрацюємо на нашу славу.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
1. Гра “Чому” ( учні придумують
питання, які б починалися словом “Чому”. Наприклад:
1) Чому шлунок найрозширеніша частина травного
тракту?
2) Чому шлунок має м’язову оболонку?
3) Чому оболонки шлунка розташовані в певному
порядку?
4) Чому травлення у шлунку відбувається за певних
температур?
5) Чому їжа у шлунок та з нього виходить порціями?
6) Чому слизова оболонка містить залози трьох
типів?
7) Чому регуляцію шлункового соковиділення
поділяють на два види?
2. Елементи
проблемного навчання.
1) Чому стінки шлунка і кишечника не
перетравлюються під дією травних ферментів, що ними виробляються?
2) У чому полягає причина того, що після вживання
багатої на білок їжі довше не відчувається голоду, ніж після їжі, що
складається переважно з вуглеводів?
3) Чому їжа, введена прямо у кров, викликає
смерть, а проходячи через травну систему засвоюється клітинами?
4) Фізик сказав би про взаємне проникнення
речовин, хімік про розподіл сольватованих частинок у об’ємі розчинника. А я
скажу, що цей процес пов’язаний безпосередньо з темою нашого уроку.
Повідомлення
теми і мети уроку.
ІІІ.
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу ( елементи проектної технології).
Робота в групах ( учні заздалегідь готують
інформацію за поданим планом).
1 ГРУПА
Завдання
Фізіологи називають тонкий кишечник “головним органом травлення”.
Доведіть цю думку.
Презентація
групи ( анатоми, фізіологи, біофізики і біохіміки)
1. Частково перетравлена в
шлунку їжа, яку називають хімусом, завдяки скороченню м’язів шлунка через пілоричний сфінктер надходить порціями
до наступного відділу травного каналу – тонкого кишечника. Саме в ньому поживні
речовини їжі розщеплюються остаточно і всмоктуються в кров і лімфу. У дорослої
людини тонкий кишечник 5-6 м. Його поділяють на три відділи: дванадцятипалу,
порожнисту та клубову кишки. Коротка у вигляді підкови, дванадцятипала кишка
міститься за очеревиною, порожниста і клубова - довгі і покручені. Довжина
дванадцятипалої кишки в середньому разом дорівнює ширині складених разом 12
пальців руки (27-30 см.), звідси і назва. До неї відкриваються протоки
підшлункової залози, печінки та жовчного міхура. І хоча харчові маси затримуються
в цій кишці не довго, проте саме тут на них діє велика кількість травних
ферментів. З середини кишечник вистелений одношаровим епітелієм.
2. Функції тонкого кишечника
поділяються на дві групи:
1) Травна – розщеплювання
пептидів, вуглеводів і ліпідів до мономерів і їх всмоктування;
2) Транспортна – просування
речовин, що не всмокталися, далі по травному тракту.
3. У кишечнику розрізняють
два види травлення:
1) порожнисте;
2) пристінкове.
Завдяки роботі пілоричного сфінктера хімус порціями потрапляє зі шлунка
у дванадцятипалу кишку. У порожнині якої і відбувається травлення – це
порожнисте. Пристінкове травлення в
кишечнику в 1958 році відкрив російський фізіолог О.М. Уголєв. Воно полягало в
тому, що частинки молекул поживних речовин стикаються зі стінками тонкого кишечника,
слизова оболонка якого утворює безліч волосинок. Клітини кожної волосинки мають
вирости мембрани – мікроворсинки. Завдяки великій кількості мікроворсинок
всисна поверхня тонкої кишки сягає 500м2. всередині ворсинок містяться
кровоносні і лімфатичні капіляри, волокна гладенької м’язової тканини, що
забезпечують рухову активність. Крізь стінки ворсинок у ці капіляри проникають
найдрібніші молекули утворені в результаті розщеплення поживних речовин.
Продукти розщеплення білків і вуглеводів всмоктуються в кров, а жирів переважно
в лімфу. Пристінкове травлення забезпечує найретельніше розщеплення поживних
речовин і всмоктування їх у кров і лімфу.
4. Всмоктування – це
складний фізіологічний процес проникнення поживних речовин у кров і лімфу
завдяки активній діяльності ворсинок. У процесі всмоктування важливе значення
мають клітинна діяльність клітинних мембран кишечника, явища дифузії,
фільтрації. При цьому витрачається енергія. Багато речовин можуть всмоктуватися
за участю, як активного, так і пасивного транспорту. Все залежить від
концентрації речовин. При низькій концентрації переважає активний транспорт, а
при високій пасивний. Деякі речовини транспортуються шляхом ендоцитозу
(фагоцитозу чи піноцитозу).
5. (дванадцятипала
розумниця). Знаменитий...
2 ГРУПА
Завдання
Печінку часто порівнюють з “біохімічною фабрикою,
очисною спорудою, продуктовим складом і диспетчером організму”. На основі чого
існують дані думки фізіологів.
Презентація
групи
3 ГРУПА
Завдання
Здавна відомим фактом є те, що людина не може жити
без підшлункової залози. Обґрунтуйте, як лікар, це твердження.
Презентація
групи
4 ГРУПА
Завдання
Поясніть, яким чином із 200 г. хімусу після
переробки у товстій кишці залишається тільки 200 г неперетравлених решток, що
виводяться назовні?
Презентація
групи
IV. КОРИГУВАННЯ ЗНАНЬ.
Розв’язання
проблемно-пошукових задач.
Мозковий
штурм ( кожна група отримує 2 завдання)
1. Кишечник людей, які їдять
здебільшого рослинну їжу довший ніж у тих, у чиєму раціоні є м’ясо.
2. Ротова порожнина людини
покрита багатошаровим епітелієм, а кишечник одношаровим. Яке це має значення
для виконання функцій названих органів? ( Завдання з використанням мікроскопа).
3. Яку б дієту ви
рекомендували людині, в якої видалено жовчний міхур? Відповідь обґрунтуйте.
4. Які відмінності у
функціях, що виконуються, відбилися на будові тонкого і товстого кишечника.
5. У відомій рекламі органи
винуватять печінку у збої роботи цілого організму. Як ви можете пояснити їх
репліки.
6. Цей орган нагадує килим,
розміром з невелике тенісне поле. Про який орган йдеться і чому ви так думаєте?
7. Про них можна сказати: “Працюють, як маленькі насосні станції”. З чим пов’язана ця аналогія.
8.
Ще у Давньому Вавилоні вважали, що печінка є органом
злості, злоби. Це уявлення зберігалося протягом багатьох століть. Як виходячи з
сучасних наукових позицій, можна пояснити цю помилку.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Індивідуальна робота за
завданнями тексту.
Немає коментарів:
Дописати коментар