Мета: Узагальнити і
систематизувати знання учнів з теми « Тип Членистоногі»; навчити порівнювати
представників типу Членистоногі з іншими типами безхребетних тварин та
представниками свого типу ;
Сприяти формуванню аналітичного мислення , само-
та взаємо- оцінки роботи , тренуванню швидкості реакції.
Навчальні цілі: знати
загальні ознаки типу Членистоногі та ознаки класів Павуки, Ракоподібні, Комахи.
Наводити приклади видів тварин, що належать до названого типу та класу,
розпізнавати органи та системи органів представників
класів ; порівнювати будову представників типу членистоногі між собою та іншими
типами тварин.
Тип уроку: узагальнення і
систематизації знань.
Обладнання: картки із
завданням, кросворд, таблиці з представниками різних класів членистоногих.
Хід уроку.
I.Організаційний
момент.
II.Оголошення
теми і навчальних цілей уроку.Характеристика уроку та його ходу.
Учням роздаються карточки, на яких вони будуть працювати на уроці .
Відповідь їх оцінюється орденом Барвистого Метелика. Наприкінці уроку (за
результатами гри) , підсумовуючи кількість одержаних метеликів , визначають
кращого знавця.
1 орден --- 4 бали.
2--------- 5 балів
3--------- 6 балів
4--------- 7 балів
5--------- 8 балів
6--------- 9 балів
7--------- 10 балів
8--------- 11 балів
Більше 8 балів –12 балів
III.
Основна частина.
1.
Ознайомлення із випереджаючими завданнями.
Учні розказують легенди,вірші, загадки, прикмети
про представників типу Членистоногі (домашнє завдання).
2.
Заповнити схему : «Класифікація представників типу
Членистоногі».
Представники типу --- найпоширеніша група тварин.
Найчисленнішими і найбагатшими на види є клас Комахи.Чому комахи поширені
скрізь? Чому 70% загальної кількості видів тварин,що населяють земну кулю-
комахи?
Відповіді учнів:
n Велика різноманітність
умов їх існування
n Тіло вкрите щільним ,
хітиновим покривом, який утворює зовнішній скелет,захищає організм від різних
шкідливих впливів зовнішнього середовища.
n Велика плодючість.
n Комахи їдять все.
3.
Тести.
1.
Тіло ракоподібних поділене на :
а) голову,груди,черевце
б) голово груди, черевце
в) голова,груди.
2. Тіло павукоподібних поділене на :
а) голову, груди, черевце
б) головогруди, черевце
в) груди, черевце
3. Видільні залози у ракоподібних називаються:
а) червоні
б) зелені
в) безбарвні
4. Інстинкт-це :
а) свідома поведінка
б) ланцюг послідовних безумовних рефлексів.
5. Розвиток з повним перетворенням характерний для
:
а) мух б) тарганів в) метеликів в) вошей.
6. Розвиток з неповним перетворенням характерний
для:
а) блохів б) прямокрилих в) клопів.
7. Ротові органи у жуків:
а) гризучого типу
б)сисного
в) колючо- сисного
8. Суспільні комахи- це комахи , які живуть :
а) сім ’ями
б) поодиноко
в) зграями
4.Кросворд.
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
1.
Напівтвердокрилі.
2.
Безкрилі зовнішні паразити, переносники висипного тифу.
3.
Лускокрилі.
4.
Хижі комахи, які ловлять здобич у польоті .
5.
Безкрилі кровосисні паразити зі стрибальними ногами.
6.
Найбільший за кількістю видів ряд комах .
Відповіді: 1. Клопи. 2. Воші. 3. Метелики. 4.
Бабки. 5. Блохи 6. Жуки.
4.
Гра «Що зайве».
1.
Тарантул, краби,каракурт.
2.
Омари,павук- хрестовик, дафнії.
3.
Омари, лангусти, циклоп.
4.
Коники, жук-олень, мурашки, бджоли
5.
Джмелі, мурашки, оси,блохи..
5.Завдання « Далі,далі…»
Потрібно дати відповіді на запитання по черзі.
1.
Де зимують річкові
раки? (У норах)
2.
Як довго живуть одноденки? (Дві- три години)
3.
Який жук на території України найбільший? (Жук –олень)
4.
Скільки живуть річкові раки? (20-30 років)
5.
Чим вкрите тіло Членистоногих?(Хітином)
6.
Скільки пар ходильних ніг у рака?(П’ять)
7.
Де знаходяться отруйні кігті в павука? ( У хеліцерах)
8.
Скільки пар ходильних ніг у комара? (Три)
9.
Скільки разів на рік линяє рак? ( 1-2 рази)
10.
До якого ряду належить річковий рак? (Десятиногі)
11.
Як називається явище ,за якого самці відрізняються від
самки?( Статевий диморфізм)
12.
Друга пара кінцівок у павука.(Ногощупальці)
13.
Як називається американський вид павука ,в якого після
запліднення самка з’їдає самця?(Чорна вдова)
14.
До якого класу належить тарантул та каракурт?(
Павукоподібні)
15.
Як називається розділ зоології , що вивчає комах?(
Ентомологія)
16.
Чи розрізняють комахи кольори? (Так)
17.
Якого типу ротові органи у тарганів?( Гризучі)
18.
Назвіть тварину зображену на малюнках А, Б.До якого типу
і класу вони належать? Підпишіть зазначені частини тіла.
А)
6.
Аудіювання.
У розповіді про павука допущені помилки, які
необхідно виправити.
Одного разу павук-хрестовик, втомлений після роботи,
сидів на листячку і грівся на сонечку?-
Чи проста це справа — виткати ловчу сітку хеліцерами?! Двома
складними очима він милувався результатами своєї роботи і від задоволення
ворушив вусиками. Раптом його увагу привернули лементи мухи, що потрапила в
павутину. З усіх десяти ходильних ніг він кинувся до жертви.- Він уявляв, як
своїми гострими хеліцерами буде відривати шматочки смачної страви й, не
поспішаючи, жувати. Але па нього чекало розчарування: доки він долав усі
перешкоди на шляху до павутини, муха вирвалась і полетіла. Від злості він
клацнув хвостом, від гніву його гемолімфа почала швидше рухатися замкненою
кровоносною системою. Вдихнувши повними
грудьми свіже повітря через зябра, він вирішив заспокоїтися й почекати нову жертву.
IV. Підсумок
уроку.
v.
Оцінювання за кількістю отриманих орденів.
VI. Домашнє
завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.
(Коментувати тип завдань контрольної роботи).


Немає коментарів:
Дописати коментар