Опис
виховної системи 11 класу
Проблема, над якою
працює класний керівник : «Виховання загальнолюдських цінностей в учнів».
Моє педагогічне кредо : « Вірте в талант і творчі сили кожного
вихованця »
. Діти допитливі,
з гострим розумом,
у разі правильного виховання
стають великими людьми.
Я.А. Коменський
Виховання - процес, що починається з дитинства, коли
в
душу дитини закладаються основні життєві принципи,
що допомагають їй стати Людиною з великої букви, сміливо увійти до епохи нового
розуму і зайняти в ній гідне місце, усвідомлюючи себе особистістю й
індивідуальністю.
Я твердо вірю в силу виховання, яка складається з
дуже простих компонентів: любові до дітей, слова вчителя, сили особистого
прикладу, справедливості - основи довіри. Вчитель - учень - єдина духовна
спільнота, а життєвий шлях дитини - шлях радості. Головне в моїй роботі - виховання
учня як особистості. З цією метою я звертаюся до тих загальнолюдських
цінностей, які вироблялися століттями, впродовж всієї історії людських
цивілізацій. Людина. Сім'я. Вітчизна. Праця. Знання. Культура. Мир. Здоров'я.
Земля. Ці поняття для мене - основа виховної роботи. Вихователь повинен бути
професіоналом. Він повинен уміти ставити себе поряд з дитиною в діяльності, а
не напроти неї. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти себе і повірити в
свої сили, створювати ситуації успіху. Я не можу бути байдужою людиною,
оскільки спілкуюся не з предметами, а із справжнім дивом природи - дітьми. І це
диво потрібно вигодувати теплотою свого серця, багатством душі. Чуле серце
дитини не прийме брехні, будь-яка нещирість буде виявлена, і її внутрішній світ
закриється від учителя, що допустив помилку.
Свою роботу як класного керівника
я намагаюся будувати на рівні сучасної педагогіки, враховуючи, вдосконалюючи та
поєднуючи відомі теорії, ідеї, методи. Виходячи з цього, визначила для себе
виховну проблему: « Виховання загальнолюдських
цінностей в учнів». До загальнолюдських моральних цінностей можна
віднести доброту, справедливість, чесність, любов, милосердя. Цей список
можна продовжувати до безкінечності. Доказом «словникового» визначення може
слугувати література різних часів та різних народів. Згадаємо казки всіх
народів світу: тільки добро, любов та взаємодопомога рятували головних героїв з
біди. Усе ці якості зернятками закладаються в душу людини із самого дитинства.
Мета моєї виховної роботи :
допомагати дітям стати особистостями з позитивними рисами характеру, почуттям
власної гідності , навчати поважати тих , хто їх оточує , вміти реалізувати
себе як особистість.
Головне завдання бачу в тому, щоб достукатися до
найпотаємніших куточків дитячої душі, допомогти кожній дитині повірити в себе.
Твердо дотримуюся заповідей вихователя:
– не виховувати у поганому настрої («спокій,
тільки спокій»);
–
визначити, чого хочеш для дитини, дізнатися, що вона думає із цього приводу;
– надати
можливу самостійність;
– не
підказувати готового рішення, а показувати можливі шляхи до нього;
– не пропустити перший успіх дитини;
– робити
своєчасні зауваження;
–
оцінювати вчинок, а не особу.
У виховній роботі зі своїми
учнями я керуюся Конституцією
України, Концепцією громадянського виховання, Концепцією національного
виховання, Національною програмою "Діти України”, Законами України
"Про загальну середню освіту”, нормативними документами, наказами,
розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного
управління та районного відділу освіти.
Якщо я, як класний керівник, зроблю все від мене залежне
для того, щоб увірений мені клас став колективом, тоді кожному учню буде
комфортніше в шкільному середовищі, він із задоволенням йтиме в школу до
своїх однокласників.
Класний керівник - ключовий елемент в
організації виховання в школі. Саме класний керівник повинен сприяти
максимальному індивідуальному
розвитку особистості та створити таку підтримку
під час нелегкого входження учнів у суспільне життя. Суспільству необхідні
сильні люди в моральному і психологічному відношенні і тому вже у шкільному
віці слід орієнтувати учнів на оволодіння способами спілкування з людьми, на
створення моральної атмосфери колективу.
Я дуже сподіваюсь, що мої учні зможуть інтереси суспільства ставити вище своїх, матимуть гостре відчуття
відповідальності, жити по законах
совісті та колективу, будуть жертовними, сміливими, чесними та
справедливими.
Допомогти дитині жити в колективі повинен класний
керівник.
Я, як класний керівник, у своїй роботі спираюся на
наступні принципи:
·
відкритість
- спільне планування (класний керівник + учні + батьки);
·
привабливість
майбутньої справи - захопити учнів кінцевим результатом;
·
діяльність
- активна участь у заходах всіх рівнів;
·
свобода участі - враховується думка учнів та
батьків у виборі завдання у позакласному заході;
·
зворотній
зв'язок - обговорення кожного позакласного заходу (рефлексія);
·
співтворчість (співпраця + творчість) - право
вибору партнера по виконуваній справі;
·
успішність - відзначати реальний успіх
виконаної справи.
Виховна система класу передбачає формування
інтелектуального, морального, комунікативного, естетичного і фізичного
потенціалів учнів, який володіє цілісною системою знань про навколишній світ,
практичними уміннями і навичками, засобами творчої діяльності, прийомами і
методами самопізнання і саморозвитку, ціннісними ставленнями до себе, до
соціуму, навколишньої дійсності.
Виховна система складається з багатьох компонентів.
В кінці ХХ століття змінилися засоби виховного впливу:
це Інтернет, сучасні комп'ютерні технології, відео - і аудіо продукція, що з
одного боку значно розширює діапазон знань людини, а з іншого ускладнює чітке
визначення підлітком своєї позиції, своєї точки зору, оцінки подій, що
відбуваються в суспільстві, розсіює увагу і осмислення різних фактів і вчинків.
Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням
стати повноправним членом європейської спільноти передбачає, на мій погляд,
всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному житті загальнолюдських та духовних цінностей. Тому мені зрозуміла мета сучасного освітнього процесу: не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а також формувати громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вирішувати особисті проблеми, творити себе і оточуючий світ.
Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням
стати повноправним членом європейської спільноти передбачає, на мій погляд,
всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному житті загальнолюдських та духовних цінностей. Тому мені зрозуміла мета сучасного освітнього процесу: не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а також формувати громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вирішувати особисті проблеми, творити себе і оточуючий світ.
Цілі моєї виховної діяльності
- виховання та розвиток вільно мислячої, талановитої, фізично здорової особистості, збагаченої знаннями, яка готова до творчої праці;
- здійснення
спостереження за особистим розвитком дитини, сприяння створенню оптимальних
умов для формування морального та духовного розвитку її особистості;
- організація
співпраці усіх ланок виховного процесу;
- виховання
ціннісного ставлення до життя, уміння знаходити у ньому радість та бажання
творити добро;
- створювати
умови для розвитку етичних та моральних якостей особистості учня;
- допомагати
учням та їх батькам знаходити порозуміння між собою, не губити віру у близьких
людей;
- стимулювати
прагнення розвивати творчі, духовні, інтелектуальні фізичні
можливості та здібності.
В процесі моєї роботи створився певний стиль відносин з дітьми:
• Не
забороняти, а направляти;
• Не
управляти, а співуправляти;
•
Не змушувати, а переконувати;
•
Не командувати, а організовувати;
•
Не обмежувати, а надавати свободу
вибору.
У 2009 році я стала
класним керівником маленьких п’ятикласників, які зараз вже одинадцятикласники. Ми з
учнями почали прокладати свій шлях за програмою «Сім щаблів до досягнення
успіху».Сім кроків – це сім складових гуманізму – доброта, духовність ,
милосердя, совість , добродіяння, благородство, толерантність , за допомогою
яких дитина
засвоює загальнолюдські цінності.
На початку роботи проводила анкетування ,
особисті бесіди з батьками , із вчителем початкової ланки ,щоб краще дізнатися про учнів. За ці роки я
пройшла від згуртування та виховання молодших підлітків , де відбувається
формування цінностей колективу, до старших підлітків, які намагаються
утвердитися в колективі через органи самоврядування , через вираження своїх
морально- етичних позицій.
Життя класу дуже
насичене та багатогранне. Більшість учнів займаються в шкільних гуртках та гуртках
при «Народному домі», в школі мистецтв у місті Миколаєві.
Класний колектив
організований , помітна відповідальність членів колективу за шкільні справи. Ми
намагаємося дбайливо з любов’ю і повагою ставитися до себе і оточуючих, приймати себе
і інших такими які ми є.
У своїй роботі з
дітьми поєдную традиційні
форми та методи роботи класного керівника (години
спілкування, класні збори, свята, операції, виставки-конкурси, виставки творчих
робіт, відверті розмови, інтелектуальні
ігри, турніри) та нетрадиційні (тренінги, проекти, фестивалі,
калейдоскопи, анкети думок,
колажі, пошукові ігри, акції, художні галереї та ін.), застосування яких вимагає організації
міжособистісного інтерактивного спілкування в різних видах соціально значущої
діяльності: методи педагогічного впливу, методи соціальної взаємодії, методи
самоорганізації життєдіяльності школярів.
Разом з
класним колективом провели багато виховних заходів , зокрема « Осінній бал» , «
Любов з першого погляду»,свято 8- Березня», свято « День Захисника Вітчизни»,
свято Вчителя, « Апостол правди – Шевченко».
Були проведені класні години: «
Ввічливість – окраса людської душі», « Україна – єдина країна», « Традиції мого
народу» , « Життя – найдорожчий скарб» , « Не стань
жертвою торгівлі людьми», « Моя працьовита сім’я », « Я- патріот», « УПА – слід
в історії» ,« Україна в роки незалежності».
Крім того учні є
активними учасниками традиційних загальношкільних свят.
Щорічно приймають участь
в роботі екологічних агітбригад « Збережемо чистоту рідної землі »,
« Біль Чорнобиля не вщухає» .
Я використовую і такі колективні форми роботи, як
екскурсії визначними історичними місцями краю (с.
Нагуєвичі, м. Жовква, Олеський замок, Підгорецький замок, Золочівський замок,
Стільське городище; побували у Крехівському та
Унівському монастирях, в с. Страч Яворівського району на Хресній
дорозі; відвідали Меденицький
зоопарк; поїздки до музеїв
м. Львова (музей етнографії та народного промислу, музей –аптека, музей зброї «
Арсенал» , зоологічний музей, Історичний музей
в якому на той час проходила виставка шоколаду і ми мали змогу на ній
побувати, піднімалися на Львівську ратушу та Високий Замок; із задоволенням
подивилися вистави у Львівському
національному академічному українському драматичному театрі ім. М .
Заньковецької і Львівському
національному академічному театрі опери та балету ім. С. Крушельницької; колективні творчі справи (волонтерські акції «
Маскувальна сітка», « Подаруй книгу бібліотеці», акція милосердя « Від серця до серця», акція «Засвіти свічку » до дня пам’яті жертв
Голодомору; живі газети, трудові десанти). Доцільним вважаю також використання
групових форм роботи з класом (диспути « Взаємини між дорослими і підлітками у
родині : як уникнути суперечностей і
запобігти конфліктам» , тренінги: « Правила мобільного етикету серед молоді» , «Тероризм – загроза людству» , «Комп’ютерна залежність» ,
« Геть паління! Ми – здорове
покоління.» ; інтелектуальні та рольові
ігри « Чи знаємо ми свої права?» , СНІД
– чума XXI століття », « У пошуках себе», « Ціннісне
ставлення до праці»).
Невід'ємним у роботі класного керівника є також індивідуальні
бесіди, відверті розмови, зустрічі з батьками, бесіди з вчителями -
предметниками. Найчастіше у своїй діяльності я використовую годину спілкування,
як найоптимальнішу, на мою думку, за змістом та особливостями проведення форму
виховного заходу; дискусію, адже учням так подобається висловлювати
свої, часто оригінальні, думки та погляди; а також проекти, які дають змогу
об'єднати спільною метою різні за формою виховні заходи.
Кожного року відбуваються спільні зустрічі з
медичними працівниками із попередження захворювання на СНІД, туберкульоз, грип
та з питань статевого виховання , а також із представниками служби юстиції про права і обов’язки .Тісно співпрацюю із
психологом школи.
Успішно
діє в класному колективі учнівське самоврядування. Кожен відділ відповідально
відноситься до своїх обов’язків. Актив
класу формується за спільним вибором учнів і змінюється щороку, іноді не повним
складом.
Велике значення має робота з батьками.Насамперед, це батьківські збори, які проводяться у
різних формах: батьківські всеобучі, тематичні консультації і
анкетування. Сюди запрошуються вчителі – предметники, обговорюються проблемні
ситуації. Регулярно підтримується зв'язок з батьками у телефонному
режимі. Теми зборів актуальні, хвилюють батьків, тому збори проходять жваво і завжди з користю. Про недоліки
дитини повідомляється лише в індивідуальній
бесіді, починаючи з позитивних моментів у навчанні дитини, поступово переходячи
до того, на що батькам слід звернути особливу
увагу. Сполучною ланкою між школою і батьками є батьківський
актив, який допомагає в організації дозвілля дітей, в ремонті класної кімнати,
бере участь у всіх організаційних питаннях.
Моя система роботи з батьками включає такі напрямки:
вивчення
виховного потенціалу сімей;
підвищення рівня педагогічної культури батьків;
безпосереднє залученню батьків до навчальновиховного
процесу;
вироблення єдиного виховного впливу на дитину з боку
батьків і школи.
Робота
класного керівника непроста: усі педагоги знають, що класний керівник
відповідає «за все» та повинен виконувати багато роботи одночасно. Тому я
постійно підвищую свій професійний рівень, відвідую курси, приділяю увагу
самоосвіті. Я маю невелику бібліотеку
методичних посібників по виховній роботі, а також користуюсь інтернет-сайтами.
Я, як
класний керівник, намагаюся йти в ногу з часом. Сподіваюсь, що учням не нудно
на виховних заходах, і вони принесуть бажаний результат мені, як вчителю,
батькам і суспільству в цілому. Моя робота сьогодні спрямована на особу, яка
володіє арсеналом норм гідної моральної поведінки, культурою спілкування,
етичними нормами співжиття. Педагогіка співробітництва, яка застосована в моїй
навчально-виховній діяльності, є тим сприятливим середовищем, в якому
здатна сформуватися особистість громадянина, що володіє високим рівнем
компетенцій, і готова до успішного самовираження в сучасному світі.
Я
сподіваюся, що мої вихованці наблизяться до своїх заповітних мрій, а для мене
особисто це теж безцінний досвід і можливість самореалізуватися.
Закінчити свій опис досвіду хочу словами Л.М.Толстого, який стверджував: «Виховання дітей є лише самовдосконаленням вихователів».
Закінчити свій опис досвіду хочу словами Л.М.Толстого, який стверджував: «Виховання дітей є лише самовдосконаленням вихователів».
ЛІТЕРАТУРА
1. Концепція
громадянського виховання особистості. Педагогічна газета. №6(72).2000
2.Куранов М.
Культура межнационального общения.
/Педагогика.1992.№7-8.-С.44-45/
3. Степанов
Е. Планирование воспитательной работы классного руководителя / Е. Степанов // Воспитание
школьников. – 2003. – №6. – С. 18–27.
4. Тараненко
О. Діагностика виховної роботи в класі /О .Тараненко // Воспитание школьников.
– 2004. – №7.– С. 2–5
5. http://studentam.net.ua/content/view/7679/ 4.
http://ped-kopilka.ru/klasnomu-rukovoditelyu/osnovnye-napravlenijavospitatelnoi-raboty-v-shkole-i-koledzhe.html


Немає коментарів:
Дописати коментар