« Щоб у серці жила Україна»
Мета: допомогти учням навчитися
шанувати Батьківщину; прищеплювати любов до державних символів України; розширити
знання дітей про цінності українців і України взагалі; виховувати почуття патріотизму
національної гордості та любові до Батьківщини.
Обладнання: політична
карта України, аудіо записи пісень, Державні символи та Державний гімн України,
мультимедійна техніка, виставка малюнків «Подорожуємо Україною».
Що таке Батьківщина?Де вона
починається? Яку роль відіграє в житті людини і як впливає на її долю?
На ці запитання у кожної людини своя відповідь. Для одного Батьківщина – це
дитинство серед мальовничих гір,безмежних полів. Для іншого Батьківщина – це
зруйнований дім та спогади про страшні дні війни, яка прийшла до нас
несподівано,замінивши веселий спів пташок на гуркіт снарядів. Але для всіх
людей Батьківщина – це країна,яка дала життя.
(Діти вплітають стрічки з написами , які
озвучують, в віночок. На стрічках написи: Батьківщина, Вітчизна, отча земля,
держава, родина, рідна домівка, пісня, бабусина казка, молитва, батькова ласка,
мамина колискова, рідна мова, обереги, хлібне поле.)
Як і в кожного з
нас є свій день народження - День
народження є і в нашої країни - 24 серпня 1991 року . А 1 грудня 1991 року в Україні
вперше відбувся Всеукраїнський референдум. Більшість громадян ,які брали в
ньому участь проголосували за те ,щоб Україна стала незалежною.
Уявіть собі що до вас завітав гість з іншої держави , що би ви розказали
своєму гостеві про Україну?
Кліп проУкраїну.
Григорій Сковорода говорив:»З усіх скарбів найкращий – знання.»
Пропоную вам взяти участь у грі «Конверт історичних запитань», в ході якої
перевіримо ваші знання про історію укр. народу, традиції, культуру.
1.
У
якій області є «долина нарцисів?» (Закарпатській)
2.
Яка
область має найродючіші грунти? (Полтавська)
3.
Назвіть
найдовшу річку на Україні ? (Дніпро)
4.
Скільки
морів омивають нашу країну? (2)
5.
У
яке море впадає річка Дністер? (Чорне)
6.
Яке
місто України носить ім’я гетьмана? (Хмельницький)
7.
У
якій області народився Т.Г. Шевченко ?(Черкаській)
8.
У
якому місці України розміщений географічний центр Європи? (Рахові)
9.
Як
називається головна вулицяУкраїни? (Хрещатик)
10.
Як
називається основний Закон України? (Конституція)
11.
Як
називається найвища гора в Україні? (Говерла)
12.
Як
називається найбільший дендрологічний парк в Україні? ( Софіївка)
13.
Яке
свято відзначають українці 28 черпня,24 серпня ?
Вчитель Ми – українці. Ми маємо славну історію і
традиції. Маємо і свою державу. А кожна держава має свої національні символи,
які люди шанують і бережуть. Що ж воно
таке – державні символи?
Символ-це
умовне позначення будь-якого предмета чи явища.
.
У нас, як і в кожної держави у світі, свій прапор – він синьо-жовтий, свій герб
– тризуб, а також свій гімн – «Ще не вмерла Україна» (на екрані – державні символи)
Слово
Гімн – це похвальна пісня , урочиста пісня прийнята як символ державної
єдності.
Слова
національного
гімну «Ще не вмерла Україна» написав етнограф,поет Павло Чубинський.Поезія
вперше надрукована 1863 року швидко розійшлася в народі,серед
інтелігенції,студентів.Певний час її навіть приписували Т. Г.Шевченку.Музику
написав західноукраїнський композитор Михайло
Вербицький.
За національні гімни також вважали «Заповіт»Т. Шевченка,
«Вічний революціонер», І. Франка.У Галичині на урочистостях співали церковний
гімн «Божевеликий, єдиний,нам Україну храни»
Одним із елементів держ.символіки є і держ. прапор. Сам прапор –це полотнище одного чи поєднання
кількох кольорів, форми, розміру з написом, часто з певними зображеннями. Щодо
своєї приналежності прапори поділяються на державні, територіальні, церковні,
родові, .А державний прапор- це офіційна емблема держави, символ її
суверенітету. Прапор у всі часи мав важливе значення для держав, князівств .
Під ним люди піднімалися в похід, у бій, втрата цого свідчила про загибель
княжого роду, а у Велику Вітчизняну війнувтрата прапора батальйоном чи дивізією
свідчила про його загибель ,і вони вже були розформовані.
Іодночаснодуже приємно стояти під прапором своєї держави
здобувши призові місця на світових спортивних змаганнях( чемп. Європи,Світу,
Олімпійських іграх). І як нам усім
приємно за цим спостерігати В Україні є
багато видатних людей на честь яких піднімався прапорУкаїни:
Яна Клочкова,
Сергій Бубка(член журі на Олімпіаді в Ріо), В.та В, Клички, Оксана Баюл,
Катерина Серебрянська, Лілія Подкопаєва, Галина Пундик і Ольга Жовнір (
фехтувальниці)
Цього року в Ріо під прапором України стояли:
Герб. –Тризуб - символізує мир,творчу працю. Такий знак
карбувався на княжих грошах,печатках, на знаках земель, якими володів князь.
Він заміняв князям підпис і був знаком власності.Є кілька припущень за якими
тризуб пояснюється як зображення птаха,якоря, шолома, лука, це уособлення трьох
природних стихій – повітря, землі, води,
Легенда про
символи.
Вчитель
А ще в народу України є споконвічні символи,
з якими пов'язане все їхнє життя. Чи знаєте ви їх?
Народними символами українців є батьківська хата , святий
хліб, вишитий рушник, материнська пісня, верба і калина, барвінок, дивовижна
писанка, вірний своєму краю лелека,.Усі вони
- наші давні та добрі обереги.
Учень
Верба – журливе дерево, низько схиляється до
води, і схоже на долю нашого народу, територію якого часто завойовували
загарбники, а народ змушений був терпіти і схиляти голову, не маючи сил вигнати
їх. Верба застосовувалася для лікування, для того, щоб очищати воду у водоймах,
через те її садили по берегах ставків, річок, а також біля криниць. Для чого
тільки не використовував вербу наш талановитий народ! Навіть з вербовою
гілочкою шукав воду і дуже успішно. А ще сопілку – народний наш інструмент –
також робили з верби.
Ось,
послухайте, як звучить сопілка. (Учениця
виконує на сопілці кілька творів)
Учень
1 Колись на
Україну нападали турки і татари. Усе вони нищили на своєму шляху, а дівчат і
хлопців забирали у полон. Одного разу хотіли вони забрати в полон першу красуню
села. Але дівчина почала втікати. І була б
утекла, та на лихо зачепилася за дерево
своїм червоним намистом. Намисто розірвалося і посипалися на землю червоні
намистинки. Забрали вороги красуню і там вона загинула. А червоні намистинки
зійшли, з них виросли прекрасні кущі з червоними ягідками. Назвали їх люди
калиною з того часу і росте на землі цей кущ.
Учень
2Калина – ще один символ нашої держави. У народі кажуть: «Без верби і
калини нема України». Калину завжди любили, її порівнювали з красивою дівчиною,
в ній одвічний сум і радість. Колись давно, проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його
калиновим чаєм, а з собою давала хліб з калиною. Коли в домі свято, то на стіл
поряд з хлібом кладуть калину. Калина оспівана в сотнях пісень. У народі калина
символізує дівочу чистоту, красу, силу життя, людську долю.
)
Учень
І тополю любили люди завжди. У своїх легендах
і піснях оспівували її та
порівнювали струнких дівчат з
тополею. А злі свекрухи в старих казках
перетворювали на тополі своїх невісток. Садили тополю завжди край
дороги, мабуть, тому, щоб здалеку було видно село, бо росте тополина високою і
дуже швидко.
Учениця
По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Марне зеленіє.
Кругом поле, як те море
Широке, синіє.
Чумак іде, подивиться
Та й голову схилить,
Чабан вранці з сопілкою
Сяде
на могилі.
Учень
А по землі стелився вічнозелений барвіночок з
голубими, як небо, квіточками, який любили люди за красу і невибагливість. Це
символ вічного життя, любові розлуки і пам'яті. Тому обвивали барвіночком хліб
і коровай, вплітали у вінок, садили, чи може, він і сам виростав, на могилах
дорогих людей, як символ вічної пам'яті.
Учень
Криниця – це вічний символ життя. Бо без води
не можна прожити. Українці завжди
селилися там, де була вода. Тому до криниць в українців особливе відношення –
вони у нас повсюди – розмальовані, прикрашені, гарно оформлені й зачинені, щоб
вода була чистою і холодною. А ще навколо криниці люди садили квіти, калину і
вербу, ставили лавочку, щоб посидіти та погомоніти про останні новини. В кожній
криниці вода особлива, смак не схожий на іншу, хоч і кажуть, що вода не має
смаку. А ще кажуть: «Не плюй у криницю, бо згодиться напиться». Ось так!
Національним скарбом українців є їх мелодійна мова. Мова-
найважливіший засіб спілкування,
Спробуйте уявити хоч один день свого життя без мови .Це – найбільше і
найдорожче добро кожного народу.Скарбниця української мови дуже багата- в ній
понад 200т. народних пісень, багато перлин народної творчості – загадки,
прислів’я, приказки.
Укр. Мова- співуча.
Учень Існує легенда
про нашу українську пісню. Колись Господь роздавав кожному народу певні скарби.
Коли черга дійшла до українського народу, т о нічого вже не залишилося. Бог, щоб
не засмутити цей народ, дав йому пісню.
Пісенним
символом українців здавна вважається соловейко. Образ солов'я невіддільний від
іншого символу України – калини. І це не випадково. Калина – символ чистоти.
Таким же чистим був і спів солов'я. Такою ж пісенною і чистою є душа
українського народу.
(Учні
виконують пісню «Україно-краю»
Слова і музика О.Матраєва)
Учениця
Я народилась в Україні
І почала життя своє.
Тут небеса високі й сині,
На що не глянеш – все моє!
Трава для мене зеленіє,
Для мене світлі дні ясні.
І сонце пестить та леліє,
Летять до серденька пісні.
Тут кожна квіточка співає,
Струмочок ніжно жебонить.
І краю кращого немає,
Де
б я могла так вільно жить!
Учень
Я люблю кожну квіточку в полі
І струмок, що до річки біжить.
І високі, до неба тополі,
Й чисту-чисту небесну блакить.
І у синьому небі лелеки,
Й журавлину осінню печаль.
Й споришеві стежки, що далеко
Розійшлись по землі в синю даль.
У маленькі свої долоньки
Я промінчики сонця ловлю.
Україну мою, рідну неньку,
Я
усім своїм серцем люблю.
Вчитель Щоб рід
існував багато літ, щоб продовжувалося життя, його треба берегти. Берегиня –
язичеська богиня, хранителька роду. Найкращими берегинями є мати, оселя,
домівка.
Учні
Звідки ти взялася, Україно-ненько?
Можде із землиці, що така
рідненька?
Може із тополі, що в степу зростає?
Може з соловейка, що на ній співає?
Може із калини, що у полі квітне?
А
можливо з тебе, мамо моя рідна?
Хай кривда минає серця материнські,
Сльоза лиш від радості хай би була.
Хто маму забуде, той долі немає,
То
ж дбаймо, щоб мати жила.
О, мамо, о мамо, ми всі пам'ятаєм,
Що в кожного з нас ти одна і свята.
О, мамо, о, мамо, молитву складаєм
За
долю твою на многі літа.
Гарна ти, матусю, добра, люба,
мила!
Звичаю навчила і щодня навчаєш,
Як любить родину й рідну Україну.
Буду українка, як і ти матусю,
І
за ту науку я тобі вклонюся.
(Учениця
виконує пісню «Я маленька українка»
Слова : Степан Іванців, музика:ІгорІванців)
Учень
1
Народні обереги – це такі речі, які давалися людині, щоб вони оберігали
її в далекій дорозі й кожного дня у побуті, бо вважалося, що річ, зроблена
добрими руками, мала магічну силу, яка захищала людину. Така річ оберігала від
напасті, від ворожби, від дурного погляду, від кулі на полі бою. Оберегами
були, як правило, вишиті рушники, вишиті
сорочки, образи святих.
Учень
2
Майже на всіх рушниках можна помітити два кольори: червоний і чорний. У
кожного кольору своя історія. Червоний – то колір калини, щастя, ясного
сонечка. Чорний колір – це колір землі родючої, а інколи і смутку. Рушники
берегли. Їх передавали з роду в рід. Рушники характеризували жіночу вправність,
майстерність, охайність, працьовитість. Хата без рушників, казали в народі, що
родина без дітей.
Учні
Обереги мої українські,
Ви прийшли з давнини в майбуття.
Рушники й сорочки материнські
Поруч
з нами ідуть все життя.
Нам любов'ю серця зігрівають –
Доброта і тепло в них завжди.
Вони святість і відданість мають,
Захищають
від лиха й біди.
Й образи, що на стінах у хаті,
Наставляють на істину путь.
Українці - душею багаті
Крізь
віки у майбутнє ідуть.
Вчитель
Хліб і рушник – одвічні людські цінності. В
народі кажуть: «Земля на зерняткові стоїть..». Адже саме на колосках звичайних
і водночас дивовижних трималася людська доля.
Хто не знає, що таке праця і хліб, той перестає бути сином свого народу.
Хліб посідає почесне місце у звичаях і обрядах українців. Він символізує
гостинність, доброзичливість, щирість нашого народу.
Учні
-
Хлібом
і сіллю на вишиваному рушнику зустрічають дорогих гостей.
-
З
хлібом проводжають молодих до шлюбу.
-
Хліб
приносять у дім новонародженого.
-
В
новозбудовану хату неодмінно заходять з хлібом.
Учень Якось, розповідає легенда, засперечалися
орач, сівач і пекар. Орач твердив, що хліб творить земля, сівач казав – сонце,
пекар доводив, що вогонь. «Ви забули про людину, - мовив мудрець, - хліб –
творіння рук людських».
Учні
Хліб священний лежить на столі –
Запашний і рум'яний, високий
Знають добре старі і малі,
Що
то рук хліборобських неспокій.
Це мій народ. Спогорда не дивись,
Що руки в нього з праці вузлуваті.
Душа ж його пречиста, як і свято,
А
в серці дума й пісня обнялись.
Хліб священний лежить на столі,
В нього запах жнив'яного літа.
Хай завжди буде хліб на столі
І,
як сонце, сіяє над світом.
У хлібі краплі поту жаркого,
Рук роботящих жагуче золото.
І людське щастя на всі часи…
Будь
гідним хліба, який їси.
Вчитель Ми є діти
України. Для нас вона – найкраща, найрідніша, мила і дорога серцю, бо своя. І
кожен з нас любить свою рідну Україну, бо тут ми народилися, тут ростемо,
живемо, вбираємо всю культуру і звички, притаманні лише українському народові,
який живе на цій території з давніх-давен.
Учні
Для мене усе тут найкраще, єдине
І серденьку миле, чарівне, своє.
І думкою кожен в куточок свій лине,
Дорожче
за край свій, ну, що в світі є?
Мені Україна за все наймиліша –
Це рідна Вітчизна, як мати, – одна!
Для кожного мила, ясна, найсвятіша,
Найкраща
у цілому світі вона!
Ми України діти, ми любимо її.
В її лісах зелених співають солов'ї.
Вона така гарненька, коли цвітуть сади.
Любити Україну
ми будемо завжди.
Ми є діти українські, хлопці та дівчата.
Рідний край наш — Україна,
Славна і багата. Рідне небо, ясне сонце,
Місяць, зорі срібні, рідний нарід – українці,
Всі до нас подібні.
Рідна віра – Свята Трійця і Пречиста Мати.
Рідна мова -
нею вчились Бога прославляти.
Присягаєм: рідну віру завжди визнавати,
По-вкраїнськи
говорити, молитись, співати.
Як ріка вгору
не піде, як сонце не згасне,
Так того ми не забудем,що рідне, що власне.
Що нам рідне, те нам буде і красне, і гоже,
Присягаєм, що
так буде, — поможи нам, Боже!
(Учні виконують
пісню «Колискова Україні» Н.Май)
Вчитель. Ми живемо у
найкращій країні на Землі: із зеленими лісами і гаями, блакитними ріками і
озерами, щедрими полями і садами. Ми любимо свою мелодійну мову, пісні,
народні традиції, пишаємось своєю історією. Але в нашу країну прийшла
біда. Анексовано Крим, палає війна на сході України, в якій гинуть військові,
мирне населення і діти. Нова Україна народжується у цій боротьбі, бо її свободу
відстоює увесь український народ. Вчорашні студенти, програмісти, фермери,
інженери стали на захист України і нашого майбутнього.
Давайте з вами згадаємо які лиха
вдалося пережити укр.. народові .(Навала монголо –татар, боротьба козаків з
поляками за визволення України , 1 і 2 світові війни, голодомор, Чорнобильська
катастрофа, події на Майдані, війна на сході.)
. Нам дуже важливо підтримати
наших захисників. Перед вами блакитно-жовті сердечка, і кожен з вас нехай
напише щирі побажання, свої думки для тих, хто воює заради нас.
(Діти
підписують листівки). Звучить пісня «Повертайся живим».
Після того як учні виконали завдання, вчитель дякує дітям і каже, що усі
листівки будуть відправлені волонтерами у зону АТО і передані в руки захисників
Вітчизни.
Учитель. Україна не самотня у своїй
боротьбі, бо нас підтримує увесь світ. І свідченням цього є санкції, накладені
на Росію, підтримка таких міжнародних організацій, як ООН, ОБСЕ, допомога, яку
Україна отримує з усіх куточків світу. На захист України відбулися мітинги у
багатьох країнах світу, у тому числі і в Росії, громадяни якої не хочуть війни
з Україною. Не залишаються осторонь українці, які перебувають за межами
України, вони закупають медичне обладнання, препарати для поранених, машини,
бронежилети. І навіть беруть участь у талант-шоу, щоб привернути увагу до
проблем України, закликати всіх допомагати і підтримувати наш народ. Прикладом
може бути виступ групи українців в Італії на телеконкурсі зі сценкою з реальних
подій в Україні, які своєю майстерністю викликали визнання у журі і публіки.
(Відеоролик
«Крик душі Укр
Вчитель Ось і добігає кінця наш урок. Але те, про що ми сьогодні говорили, запам'ятайте на все
життя. Бо нема нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя, рідна
сторона, мила Вітчизна, світла і дорога серцю кожного українця. Наша
Батьківщина – рідна Україна. Завжди пам'ятайте це і гордо пронесіть
усвідомлення того, що ми – діти України. Несіть у світ добро і радість, як справжні
українці, бо кожен з нас приходить у світ для добра.
Приступаємо до навчального року — нового етапу нашої праці. В
українців, як і всіх християн, є добра традиція: новий день починати молитвою.
Отож започаткуймо так новий навчальний рік. Помолимось до Всевишнього, до
Матері
Божої, попросимо Благословення на чесний труд. Помолимось за
маму і тата, за родину, за мир у домі нашому, за здоров’я і радість.
Помолимось за Україну.
(Усі учні встають.)
Учень читає урочисто напам’ять або з аркуша, усі повторяють
подумки:
Молитва
Боже великий, Боже всесильний!
Ми, діти твої, схиляємо в покорі свої голови, вислухай нашу
щиру молитву, прийми благання наших сердець!
Прости провини наші та провини батьків, дідів і прадідів
наших! Змилосердися, Господи, над нашими родинами, щоб були вони щасливими і
здоровими.
Благослови, Боже, наше навчання, щоб зросли ми добрими і
мудрими — батькам на радість, Україні на користь, щоб у трудах щоденних
збагачували і звеличували свій рід і народ!
Дякуємо тобі за щастя учитися в рідній школі! Зміцни наш дух,
даруй силу, терпіння, наполегливість, щоб ми навчилися жити за твоїми святими
законами Любові і Милосердя. Дай сили нашим рукам, щоб могли ми добро творити,
а злу протистояти.
Молимо тебе, Господи, змилосердись над нашим українським
народом! Зітри кривду й неправду, що неволить його, а дай йому, Предобрий, жити
вільно на своїй землі, щоб не служив він нікому, тільки тобі, Отцю й
Сотворителю, і прославляв тебе в словах і в ділах праведних.
Матінко Божа, наша Заступнице й Покровителько! Заступись за
нашу багатостраждальну неньку Україну, поможи їй вийти на шляхи волі й
благоденства!
Поверни додому наших матерів і батьків, братів і сестер, які
блукають чужими краями! Зігрій, Отче, нашу землю теплом своїм і зроси дощами,
відверни усякі лиха і нещастя! Прийми, Всевишній, нашу щиру молитву!
Немає коментарів:
Дописати коментар