пʼятниця, 4 листопада 2016 р.

№1

Сценарій свята квітів

Мета:  - виховувати бережливе відношення до живої природи, квітів;                      
        - розповісти ще раз про красу квітів;
        - розкрити значення та роль квітів в обрядах і звичаях.
Вислови:      Любити природу не як символ душі своєї,
                     Любити природу не для себе, любити для неї.
Вчитель:   Сьогодні ми з вами мандрівники, опинимося у великому царстві надприрода  Рослин на “ Квітковій поляні ”, де нас зустрінуть знайомі і                 незнайомі рослини, запросять до себе в гості. ( Звучить мелодія “Квіткової поляни ” ).
Ведуча 1. Природа – це один із вічних світів, який є прекрасним, радісним і який ми  не тільки можемо, а й павині зробити прекрасним і радісним для тих, хто  живе з нами і для тих, хто після нас житиме в ньому.
Ведуча 2. І тому, давайте сьогодні, ми полинемо в безмежний край природи.
Ведуча 1.  І завітаємо ми спочатку на станції “ Історична ” і “ Географічна ”.
 1. Латинська назва цієї квітки – галактус. Одна із стародавніх легенд  
     говорить, що в той час, коли перші міфічні люди були вигнані із раю,
    ішов сніг, і Єва дуже замерзла. Щоб її зігріти і подати надію на кращі
    часи, декілька ажурних сніжинок перетворилися на ніжні квіти –
    перевісника тепла, символу сподівань на краще майбуття. Так вона і
    лишилась у народі символом надії. Назва цієї квітки – ( підсніжник ).
2. Батьківщина цієї рослини – Персія. А ще відомо, що в англійських 
    казках  ця квітка завжди була колискою для ієлофів, а от в Амстердамі,
    колись за три цінних цибулини цієї “ незнайомки ”, були куплені два  
    великі кам’яні будинки. Назва її – ( тюльпан ).
3. У багатьох народів чимало свят присвячено квітам. Назвемо деякі з них.              
а) На Україні: свято Івана Купала.
б) у Германії: свято Фіалки.
в) у Японії: свято Хризантеми.
4. По народним переказам ця квітка виникла із кусочків неба, які упали 
     зимою на  землю. Що це за квітка ? ( пролісок ).
5. Існує поетична легенда. Одного разу у квітні богиня Флора спустилась
    на землю,  перемішала всі кольори. Вона посипала ними луки і ліси. У неї   залишилась лише  одна лілова фарба, богиня бризнула нею на зелені кущі   і виріс … . Як ви  гадаєте, який кущ ?  ( бузок ).
6. Де з’явилось мистецтво складання букетів ? Як називається це
    мистецтво ? ( Японія, ікебана ).
Ведуча 2.  Квіти, як і музика, створюють гарний настрій.
Ведуча 1.  Квіти милують око на луках, в лісі, на полях і клумбах.
Ведуча 2.  З давніх часів українці плекали біля своїх осель квіти і висаджували їх  завжди багато.
Ведуча 1. А там, де жила дівчина, без квітів ніяк не обходилось – і на вінки їх
   треба,  і хату квітчати.
Ведуча 1.  Палахкотять біля вікон українських осель животрепетним вогнем
     мальви і  жоржини, чорнобривці і маки.
Ведуча 2. Буяють різнобарв’ям нагідки, рожі, ромашки, калина, любисток,   м’ята – ці  незрадливі обереги нашої духовної спадщини.
Ведуча 1.  Усім, хто вирушав у далеку дорогу, хто волею долі опинявся         далеко від  батьківського порогу, вони нагадували: там земля мила, де мати ростила.
Ведуча 2.  Я землі цієї паросток зелений.
                  Я землі цієї крапля дощова.
Ведуча 1.  Заплелись у мене, приросли до мене жито і дерева, квіти і трава.
Ведуча 2. Квіти постійні супутники нашого життя. Вони на клумбах і у
   вазонах, на вишитих рушниках, скатертинах.
Ведуча 1. Ними розмальовані печі, стіни, оселі. Засушені, їх клали за образи, з  них робили різні напої, відвари. А ще квіти на нашому національному  одязі.
Ведуча 2.  Вони символізують доброту, щедрість душі, оберігають людину від  хвороби, злого ока.
Ведуча 1.  Найбільшу відзнаку українського національного вбрання становить  український віночок зі стрічками. ( вбігає дівчина в українському
одязі  у  віночку, віночок у руках ).
Дівчина:  Український віночок ! Оспіваний у піснях, оповитий легендами та
переказами, він був, є і далі буде одвічним символом добра і надії:                плетімо віночок український сьогодні  із мальв, чорнобривців, калини,                з барвінку та жита, із м’яти, нагідок,  з жоржин, чебрецю та верби. ( Заходять всі квіти і “ сплітають ” віночок,  в колі виконують пісню “ Віночок ” ).
Ведуча 1.  А чи знаєте ви, що ж таке віночок і які віночки бувають ?
Ведуча 2. Віночок – це плетене коло з квітів, листя, гілок. Вінок лавровий
      одягають  переможцю, терновий – символ страждання.
Ведуча 1.  А є ще віночок наш – український. Він символізує молодість, а 
 плетуть  його з живих квітів.
Ведуча 2.  А квіти мають цілющі властивості. Вони і біль знімають і
     захищають від  різних хвороб, недоброго духу !
Ведуча 1.  Так віночок цілющий і чарівний. І кожна квіточка у віночку щось    
       символізує, є оберегом.
Ведуча 2. Так давайте ж сплетемо з різнобарв’я квітів наш український віночок.
Ведуча 1. Перший віночок плели дівчинці в три роки. До нього вплітали
ромашку, чорнобривці, незабудки.
Ромашка: Я на сонце дуже схожа –
                Золотиста, ніжна, гожа !
                Рано в ранці розквітаю,
                Пелюстками всіх вітаю
                Відгадати вам не важко
                Що за квітка я  ?   ( ромашка )       Пісня “ Ромашка ”.
 Чорнобривець:  Чорнобривчик я маленький,
                 Чорнобривчик чарівненький.
                 У віночок вплітаюся,
                 Дуже цим пишаюся.
Незабудка:    А хто не знає квітку незабудку ?
                       Не знаєте, що це за квітка, то слухайте !
    Багато років жила у своєму рідному краї блакитна хмаринка – веселинка. Ясне сонечко любило її, пестило, а хмаринка посипала на землю людям свої слізки – дощові краплини. Та одного разу налетів красень вітер і поніс хмаринку у своє царство. Тяжко їй було на чужині. І хмаринка все більше хмурилась і стала великою сірою хмарою. Стало їй зовсім сумно. І гірко плакала вона і впали на землю сльози хмаринки і де вони падали, там розцвітали малесенькі ніжні квіти – незабудки. І тому ці маленькі квіти незабудки – це квіти туги за рідним краєм, рідною землею.
Ведуча 2. У 4 роки доплітали дівчині у віночок барвінок і безсмертник.
Барвінок: Я барвінок вічно зелений, маю небесно –голубого кольору зірочки – квіти. Я супроводжую людину від колиски до могили. Я – символ вічної пам’яті, символ вічності і постійності. Пісня “ Барвінковий вінок ”.
Безсмертник:  А яка чудова квітка я, безсмертник ! Ви тільки вслухайтесь у цю назву ! Безсмертник дарує здоров’я нашому роду людському. Чи виразка, чи вавочка, все загоїть, тому й співають славу цій, завжди однаковій і взимку і влітку квітці – безсмертнику.
Ведуча 1. А семирічній дівчинці плели віночок з семи квітів – доплітали  яблуневого  цвіту, а посередині розміщували калинове гроно.                       Пісня: “ Ой, є в лісі калина ”.
Ведуча 2. У віночку кожна квітка щось означає. Цвіт яблуні – символ    материнської  любові, деревію – нескореності, бо ця квітка завжди з   квіточками.
Ведуча 1. Калина – символ краси та дівочої вроди у віночку.
            Рута, мальва, півонія – віри, надії, любові.
Ведуча 2.  А ромашку вплітали в віночок, бо вважали, що вона віддасть дівчині свою чистоту  і ніжність.
Ведуча 1. Вплітали до віночка і мак, хоч був він символом печалі і туги.
Мак:  Край долини мак
         Край великий мак
         Ой, мак чистий, головастий
         Молодії ви, дівиці,
         Станьте в ряд,
         Тут буде лад.
Ведуча 2.  Мак дуже давня рослина. На Україні мак відомий як приправа до     їжі.  Він  має і лікувальні властивості. Насіння маку дуже корисне. 100г макового  насіння містить 500 калорій.
Мак:  Розцвіли червоні маки, вранці на росі.
         Я піду і назбираю.
         Маків для краси.
         А тоді найкращу квітку 
         В коси заплету.
Ведуча 1.   Які чудові весняні віночки плетуть дівчата з кульбаб.
Кульбабка:  На леваду я пішла б
                 Ціла купа там кульбаб.
                 Ніби сонечка малі
                 Посідали на землі.             Пісня “ Кульбабка ”.
Ведуча 2. А з приходом травня в лісі з’являються запашні конвалії, вони
         милують  око всіх, а ще й лікують.
Конвалія:  Ось конвалії у гаї
        На галявині цвітуть
        І ніде, ніде немає
        Кращих квіточок мабуть
        З них так пахощів багато
        Цвіту ніжного, роси
        Хай ростуть, не буду рвати
        Шкода їхньої краси.                 ( Пісня “ Конвалія ”.)
Ведуча 1.  А поряд з конвалією на лісовій галявині з’являються перші веснянки  квіти – проліски.
Пролісок:  Я – перша квіточка весни.
        Я – пролісковий цвіт.
        Я пережив зимові сни
         і знов родивсь на світ. 
        Зелені рученьки мої
        Листочками зовуть.
        Я полюбив ліси й гаї,
        Живу я здавна тут.
        У мене очі голубі
        Такі, як неба синь.
        Росту між кленів, між дубів,
        Люблю і сонце, і тінь.
Ведуча 2.  А ще чарують око ніжні фіалки
Фіалка:  Все ожило, все розцвіло і рій дітей привітненький
        На той горбок несуть вінок з фіалочок блакитненьких.
Ведуча 1. На Україні вирощують дуже багато видів гвоздик. В 1910 р. був                       
 Ю.Коцюбинський на острові Капрі в гостях у Горького і привіз звідти  ці   яскраво – червоні квіти. А вперше на Україні їх виростили в м. Чернігові.
Гвоздика:  Гарячі, повні, запашні гвоздики,
        Мов приємності зорі на землі
        Від Горького на Капрі Коцюбинський
        Прийняв цей дар братерської руки.
        Гостинно ґрунт прийняв їх український
        І по – новому зацвіли квітки.
Ведуча 2.  А чудова рута – квітка завжди росла на подвір’ї біля  української хати.  А хто не знає нашу польову волошку ?
Волошка:  Я – волошка польова
        Я росту у полі
        Діти люблять мене і вплітають у свої вінки.
         І ромашок, і волошок,
        Повні поли нарвемо
        На межі з квіток пахучих
        Ми віночок сплетемо.
Ведуча 1.  Правда, діти, красиве ім’я Васильок.
        Воно дуже поширене на Україні серед українців.
        А чи знаєте ви квіти, що стали іменами людей ?
Ведуча 2. Це грицики, маргаритки, миколайчики, Іван – чай, Роза, Іван да
  Мар’я,  Вероніка.
Ведуча 1. А зараз ми з вами проведемо квіткову вікторину “ Квітковий
       віночок ”.
1.     Я – найперше зацвітаю
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка
Бо мене не буде влітку. ( пролісок )
2.     Синьоока чарівниця
Часто в полі в нас вертиться
Де вінки вона сплітала, -
Пшениці рідкі і жита. ( волошка )
3.     Цвіту синього, лист зелений
Квітник прикрашаю,
Хоч мороз усе побив – мене не займає. ( барвінок )
4.     На городі тичка,
На тичці капличка,
Без вікон, без верха, а в ній
Людей без числа. ( мак )                                                                                              
               5. Запах якої квітки на дереві вбиває мікроби. ( черемха ).
Ведуча 2.  А тепер запрошуємо вас на веселе, жартівливе квіткове весілля.
Барвінок:  Не було б таких новинок,
        Та хрещатенький Барвінок   
        Усіх здивував.       
Фіалочка:  Він фіалочку блакитну,
        Наче панночку тендітну
        За себе узяв.
Мак:  Кругом сватки і сусідки
           І квасолі, і нагідки,
          І між ними мак.
          Мак, мак красень мак,
         Я на все мастак.
Україночка: 1.Посередені в таночку
         У зеленому віночку
         Танцює й будяк
         Отак, квіти, так.
     2. Танцювала риба з раком
         А морквиця з пастернаком,
         Та же краще нас !
     1. Ну же швидко, шпарко, квіти
         Молодих повеселити
         Один тому час ! 
     2. Ой, козаче молоденький
         Наш Барвінку веселенький,
         І у парі з молодою
         Між своєю перезвою
         Утніть гопака                  ( танець “ Гопак ” )
Ведуча 1.  А скільки чудових пісень про квіти співає наш український народ.
        Пісня “ Хата моя, біла хата ”. Кільцівка пісень про квіти.
     Зупинимося на станції “ Лікарській ”.
        1. Історія лікарських рослин.
        2. Народна медицина
Ведуча 2. Гра “ Ліки навколо нас ”. а) малина;  б) чебрець;  в) звіробій;
 г) шипшина.
Ведуча 1. Ось які чудові рослини – квіти подарувала нам природа. І ми повинні берегти все  це, як своє життя.
Ведуча 2. Берегти і любити, бо природа розкриває перед нами дивовижні
таємниці, озивається в наших душах радістю буття.
Ведуча 1. Любити природу – це значить її примножувати і свято берегти.
Ведуча 2.  Любити природу не як символ душі своєї,
      Любити природу не для себе, любити для неї.
Ведуча 1.
      Квіти – це історія нашого народу
      Квіти – це надприродна
      Квіти – це ми.
      Пісня “ Пісня квітів ”. 









Немає коментарів:

Дописати коментар